स्वसिकाइको अवधारणा

Dr.Khagendra Ghodasaini
0

स्वसिकाइको अवधारणा

डा. खगेन्द्र घोडासैनी

'स्व' अर्थात् आफैँ सिक्ने विधि स्वसिकाइ हो । स्वसिकाइका विभिन्न प्रक्रिया हुन सक्छन् । यसका लागि शिक्षकको प्रत्यक्ष आवश्यकता हुँदैन । यसमा शिक्षकको उपस्थिति भए पनि उसले पढाउनुपर्दैन केवल उचित वातावरण र परिस्थितिको निर्माण गरिदिने काम मात्रै गर्नुपर्छ । मैले विगत केही वर्षदेखि कक्षाको औपचारिक शिक्षणपछि पुनरावृत्तिमूलक शिक्षणमा यस विधिको उपयोग गरेको छु । यो विधि पढाइमा खासै रुचि नभएका विद्यार्थीहरूका लागि पनि उपयोगी हुने गरेको देखिन्छ ।

स्वसिकाइका लागि सबैभन्दा चाहिने कुरा उत्प्रेरणा हो । उत्प्रेरणा भएमा यो अत्यन्त प्रभावकारी हुन्छ । यसको सर्वप्रथम अभ्यास गर्ने विद्यार्थी महाभारतको पात्र एकलव्य हो । महाभारतको कथानुसार गुरु द्रोणाचार्यले शिक्षा दिन अस्वीकार गरेपछि उसले लगनशीलतापूर्वक स्वसिकाइका माध्यमबाट प्रवीण गुरुको संगत पाएका चेलाहरूलाई पनि चकित पार्ने गरी धनुर्विद्या सिकेको थियो । यो प्रयोगात्मक सिपको सन्दर्भमा भएको स्वसिकाइ हो । अन्य ज्ञानमा यस्तै अभ्यासले पूर्णता पाउन भने कठिन हुन्छ । यस्तो स्वसिकाइ अभ्यासात्मक छ भने एक्लै नभए समूहमा पनि प्रभावकारी हुन्छ । आफ्ना सहपाठीहरूसँग आफूले जानेको तर सहपाठीले नजानेको सम्भावित विषयमा प्रश्न निर्माण गर्ने र त्यसको उत्तर माग्ने प्रकृतिको अभ्यासमूलक कार्य गराउँदा स्वसिकाइले स्थिरता प्राप्त गर्ने, विद्यार्थीहरूले आफूले कति मात्रामा के के जानेको छु र साथीले के कति जानेका छन् भन्ने कुरामा विचार गर्न थाल्छ । यसबाट सिकारुले आफ्नो ज्ञान मापन गर्छ । सहपाठीलाई प्रश्न सोध्न र अपेक्षित उत्तर माग्न उत्तरको तयारी गर्नुपर्छ । यसले स्वसिकाइमा उत्प्रेरणाको काम गर्छ । यसैमा अझ अङ्क दिने व्यस्था गर्ने हो भने यसले पनि पुरस्कारको काम गर्छ र स्वसिकाइमा उत्प्रेरणा थप्ने काम गर्छ ।

स्वसिकाइ भाषा र अन्य विषयमा पनि गराउन सकिन्छ । यसमा मौखिक र लिखित प्रश्नोत्तर दुवै विधिको प्रयोग गर्न सकिन्छ । यसको उत्तर भने वस्तुगत वा सङ्क्षिप्त उत्तरात्मक हुनुपर्छ । लामो उत्तरले तत्काल परिणाम नदिने हुँदा त्यो प्रभावकारी हुँदैन । यस्तो सिकाइले प्रतिस्पर्धाको भावना सिर्जना गर्छ । तत्काल अङ्क प्राप्त हुने हुँदा जानेमा तुरुन्त अङ्क पाइने छ भन्ने धारणाले ज्यादा उत्प्रेरणा दिन्छ ।

यस्तो स्वसिकाइ व्यक्ति व्यक्ति वा समाना समूह निर्माण गरेर तिनीहरूका बिच गराउनुपर्छ । यो अत्यन्त प्राचीन शिक्षण विधि हो । हाम्रा ऋषिमुनिहरूले सम्पूर्ण ज्ञानलाई चार भागमा विभाजन गरेका छन् । त्यस्ता चार भागमध्ये एक भाग ज्ञान आफ्ना बलबुताले हासिल गर्नुपर्छ भन्ने मान्यता राखेका छन् :

आचार्यात् पाद मादत्ते पादं शिष्य: स्वमेधया । पादं सब्रह्मचारिभ्य: पादं कालक्रमेण च ।।

अर्थात् सिकारुले ज्ञानका चार भागमध्ये एक चौथाइ ज्ञान आचार्य वा शिक्षकबाट प्राप्त गर्छ, एक चौथाइ ज्ञान वा शिक्षा स्वयं आफ्नो बुद्धिका माध्यमबाट प्राप्त गर्छ । एक चौथाइ ज्ञान आफ्ना सहपाठीहरूसँग छलफल गरेर प्राप्त गर्छ भने बाँकी एक चौथाइ ज्ञान वा शिक्षा समयसँगै भोगेर जीवनभर सिक्दै गर्छ ।

यस सुभाषितले शिष्यले आफ्नो बुद्धिका सहायताबाट र सहपाठीहरूबाट एक एक चौथाइ ज्ञान वा शिक्षा आर्जन गर्छ भनेको हुँदा पचास प्रतिशत ज्ञान वा शिक्षा त स्वसिकाइका माध्यमबाट हुने गरेको देखिन्छ । नियमित कक्षामा जाने, शिक्षकका कुरा सुन्ने विद्यार्थीको ज्ञान वा शिक्षा एक चौथाइ मात्रै हुन्छ । व्यवहारलाई पनि आफ्नो सिकाइसँग जोड्नेहरूको सिकाइले पूर्णता प्राप्त गर्छ । यस्तो अनुभव पनि हिजोभन्दा आजको अनुभव र आजभन्दा भोलिको अनुभव फरक हुने भएकाले ज्ञान वा शिक्षा जीवनपर्यन्त सिकिरहने कुरा हो भन्ने शिक्षाविद्हरुका धारणा यस्तै अनुभवबाट जन्मिएका देखिन्छन् ।

स्वसिकाइको यस्तो अवधारणा विद्यार्थीहरूमाझ पुर्‍याएर उनीहरूलाई यसमा उत्प्रेरित गराउने काम शिक्षकको हो । तर कुनै बेला शिक्षकको उत्प्रेरणा मात्रैले काम गर्दैन त्यसमा परिवार, समाज र उसको जीवन निर्माणको पृष्ठभूमिले जरा गाडेको हुन्छ । त्यति हुँदा हुँदै पनि उत्प्रेरणाको कारक शिक्षक बनिरहनुपर्छ । उत्प्रेरित नभए पनि उत्प्रेरणा दिइरहनु शिक्षकको पेसागत धर्म हो । यही उत्प्रेरणाबाट सिकारुहरू स्वसिकाइमा संलग्न हुन्छन् र आफ्नो पचास प्रतिशत शिक्षा वा ज्ञानको परिपूर्ति गर्छन् । यो नयाँ ज्ञान वा भर्खर जन्मिएको ज्ञान नभएर परम्परित अवधारणा हो । यसको प्रयोग निकै कम मात्रामा हुने गरेको भए पनि यो अत्यन्त प्रभावकारी पद्धति हो । सिकाइ क्षमता कमजोर भएकाहरूलाई पनि यसले उत्प्रेरणा जगाउने काम गर्छ । कोही उत्प्रेरित भएनन् भने पनि शिक्षकले अर्को वर्षका सिकारुहरू उत्प्रेरित होलान् भन्ने आशाले शिक्षण गर्नुपर्छ निराश हुनु शिक्षकको पेसागत धर्म होइन । विद्यार्थीलाई धेरै सिकाउनुभन्दा उत्प्रेरणा जगाउनमा समय खर्चिनु राम्रो हुन्छ । उत्प्रेरित भएमा पढाउन पर्दैन उसले स्वयं पढ्ने बाटो पहिल्याउँछ । अब कुन विद्यार्थी कति दिनमा उत्प्रेरित हुन्छ प्रतीक्षा यसैको गर्नु छ ।

 

 

 

Post a Comment

0 Comments
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top